Du kan kun klage på resultatet dersom du får karakteren «ikke bestått».
Du kan enten klage på prøvenemndas bedømming eller på formelle feil under avvikling av prøven som har betydning for resultatet.
Klagefristen er 3 uker fra datoen du fikk skriftlig melding fra fylkeskommunen om resultatet.
Hvordan går jeg frem hvis jeg vil klage på resultatet?
Du må sende en skriftlig klage til fylkeskommunen. Bruk sikker digital innsending. Du må logge inn med MinID
Klage på formelle feil: Beskriv hva som har skjedd, og hvorfor du mener dette har hatt betydning for resultatet
Klage på vurdering: Begrunn hvorfor du mener prøvenemndas vurdering er uriktig, og legg ved eventuell dokumentasjon.
Hva skjer med klagen din?
Klage på formelle feil: Fylkeskommunen vurderer klagen og fatter vedtak. Får du medhold, blir prøven din annullert, og du kan gå opp til ny prøve.
Klage på vurdering: Fylkeskommunen ber om uttalelse fra prøvenemda om fastsettelse av karakteren. Klagen, og svaret fra prøvenemnda sendes nasjonal klagenemnd oppnevnt av Utdanningsdirektoratet for vurdering. Får du medhold blir karakteren din endret til "Bestått". Hvis du ikke får medhold blir karakteren opprettholdt, og du kan ta ny prøve etter godkjent oppmelding.
Send inn klage her